Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když to klouže, trpím

Co se týče sportu obecně, jsem velmi talentovaná převážně v otázce pozorování sportovců a procítěného obdivování jejich svalů. To mi jde a dost mě to baví, skoro bych s tím mohla na olympiádu. Existují však i jiné sportovní disciplíny, ve kterých vynikám. Například závody v kadenci opovržlivých poznámek stran fanatického přístupu směrem ke všem, co se mě už podruhé za rok ptají, jestli bych si nechtěla vyjet na kole. Plané řeči o teorii mi jdou podstatně lépe, než plodné pokusy. A každou zimu trnu hrůzou. A zimou.

Ač nad mým zrodem dohlížely beskydské vrchy, neumím lyžovat. Vůbec. Ani trochu. Samozřejmě ve většině případů dojedu z kopce dolů, ale to popelnice taky. A stejně jako ona, i já za sebou nechávám stopy. Tu hůlku, tu lyži, tu rukavici, tu sprosté slovo. Polom v Beskydech je obvykle moje práce, omlouvám se.

Nevím, čím to, ale většina začátečnických svahů končí srázem, potokem, lesem nebo parkovištěm. Jsou i taková místa, kde se všechno dříve zmiňované vzácně snoubí a mně podobní zoufalci pak mají příležitost po nechtěném poškození cizího vozidla lišácky uprchnout do lesů a pokusit se uplavat honicím psům. Jedná se pochopitelně o konání nesmyslné a dětinské a mělo by se mu předcházet. Ale vykládejte to těm maniakům, co se mě každou zimu pokouší vylákat na svah.

Nemůžete mě nařknout z toho, že bych se nesnažila. Tedy můžete, ale nebude to pravda. Snažila jsem se. Leč příroda byla proti mně. Jednak mě vybavila pudem sebezáchovy a pak nohama, které o něm nikdy neslyšely. Možná bych byla bývala výborná lyžařka, kdybych s tímto sportem začala jako malá, nicméně první pokus proběhl v pubertě. Je nasnadě, že když se člověk snaží ve fialové šusťákovce od Vietnamců vypadat jako bohyně, navíc pak svou performanci povýší na umělecké dílo roznožkou v lyžích a představením hlasového rozsahu na slabice Uááááááá, potřebuje protějšek se silně avantgardními zájmy. Nebo dostatečnou zásobou omamných látek.

Nevím proč, ale všichni lyžaři mi tvrdí, že není nic snazšího, než elegantně přenášet váhu z nohy na nohu, zařezávat se do svahu hranami lyží, nechat si větrem načechrávat bambuli na zmijovce a užívat si dokonalého štěstí z nespoutaného pohybu. Já to tak nemám. Když už náhodou přeperu pumu, nebo jak se ta dravá věc jmenuje, a vyškrábu se na kopec, přichází vystoupení náčelníka Vykloubené koleno. V hysterické křeči zasednu na fiktivní mísu, kolena strachy narážející do sebe přísně zkrotím pohledem, dvakrát sebou fláknu a jdu na horký čaj. Vůbec si nedovedu představit, co by se stalo, kdybych se pokusila spustit po té kluzké věci dolů.

Jó, byly časy, kdy jsem to zkusila. Lyžařský výcvik na základní škole jsem zakončila elegantní brázdou, která byla tak dlouhá a tak široká, že do ní místní zemědělci okamžitě zasadili brambory a bačové zahnali vyhladovělé ovce.

Jeden z mých extra trapných pokusů naučit se lyžovat proběhl na svahu na Bumbálce. Tento má uprostřed kopce z nějakého zvrhlého důvodu dům s oplocenou zahrádkou. Dlouze jsem řešila, jak moc bude bolet, když se vpletu do drátěného plotu a jaká je má šance na přežití, jestli nesplynu s plotem, ale s lesem pod svahem. Všechny tyto úvahy se nakonec ukázaly býti čistou ztrátou času. Vůbec jsem se nedostala na kopec. Muž obsluhující vlek měl jakousi snahu mi pomoci a po prvním a druhém neproměněném pokusu nastoupit, mi s úsměvem pomáhal. Pak zřejmě usoudil, že bude pro všechny lepší, když nikam nepojedu, protože mi za každou další estrádu nekompromisně označil permanentku. Tak se mi podařilo vyjet permanentku dřív, než sjezdovku. Čtyřleté děti se opovržlivě dívaly na promočenou fialovou hroudu šušťáku, která se potupně nechala táhnout vlekem za jednu ruku deset metrů, aby pak bezvládně zkolabovala s krátkou motlitbou na rtech přímo do dráhy těm nadanějším a šikovnějším. Elegantně mě překročily, nechápavě se rozhlížely po skryté kameře a s nevěřícným kroucením hlavy odjížděly. A znovu přijížděly, objížděly, přejížděly, nebo přeskakovaly. Když jsem měla dojem, že už se pobavili všichni a někteří i dvakrát, vylezla jsem nedůstojně kopec pěšky a opustila prostor.

Další zajímavý fakt, který vyšel na povrch při mém teoretickém studiu věd lyžařských: na školní lyžařské výcviky se nejčastěji jezdí v dubnu, ne-li v květnu. Jaké je pak tělocvikářovo rozčarování, když na svahu ovce vijí věnce a srnky s těmi věnci na hlavách vilně mrkají na srňáky! Náš svalostrůjce se nenechal zaskočit sabotáží přírody a nutil nás namísto lyžování běhat do svahu. Přišlo mi to nespravedlivé, protože při lyžování se učí člověk klouzat dolů, zatímco při běhání kamkoliv se člověk učí nevyplivnout plíce. A to je zásadní rozdíl. Pokusila jsem se tedy nasimulovat zlomeninu nohy, a když to nepomohlo, splynout s davem ovcí a vít s nimi. Protože kdo chce s ovcemi býti, musí s nimi víti, jak říká stará známá pravda. Ovce mě ovšem vyvrhly z kolektivu, když zaznamenaly můj pletený lyžařský svetr a pro jistotu se ke mně celý pobyt neotáčely zády.

Zima už zase se smíchem rozevírá svou bílou náruč. Prská ledové sliny na Ještěd a zvyšuje stupeň atraktivity peřiny na úroveň deset z deseti možných. Po zahradě se nám prohánějí tučňáci (nebo letos straky měly vážně dramatický růstový spurt), ovce si zimomřivě načechrávají vlněné boky a muž se těší, až mě naučí lyžovat.

Kdybychom se dlouho neviděli, prohrabejte prosím závěje pod ještědskými lesy. Někde tam přece musím být!

Skol!

Autor: Zuzana Hubenakova | středa 3.12.2014 12:38 | karma článku: 37,62 | přečteno: 5768x
  • Další články autora

Zuzana Hubenakova

Lidl lidem

Že v Lidlu nabízejí leccos, třeba i šablonu na úpravu tvaru ochlupení ohanbí (přísahám, že to si nevymýšlím), to mě už nepřekvapí. Nedivila bych se, kdybych tam našla valentýnské balení diamantů (pytel uhlí a léky na trpělivost).

26.4.2019 v 13:01 | Karma: 44,82 | Přečteno: 11852x | Diskuse| Společnost

Zuzana Hubenakova

Hommo cestovatelus

Jsou tací šílenci, co by klidně řekli, že na dovolenou se jezdí, aby si člověk odpočinul od stresu, děti nabraly čerstvý vzduch do hrudních košíčků a dospělí sílu do dalšího pracovního zápolení.

16.4.2019 v 8:57 | Karma: 26,16 | Přečteno: 1695x | Diskuse| Společnost

Zuzana Hubenakova

Proč nemám co do úst

Existuje nepřeberné množství písemných materiálů, které podrobně vysvětlují základy zdravého stravování. Během pár minut se dozvíme, jak moc raw je rawhlík, či kolik cukety, sóji a naklíčeného zrní nahradí jeden steak...

26.3.2019 v 14:20 | Karma: 36,31 | Přečteno: 2223x | Diskuse| Společnost

Zuzana Hubenakova

Zázračný lék na chřipku

Před pár dny mě stihla viróza nepříjemná jak pro chameleona snaha splynout s balením lentilek. Za 38,2 po dvou paralenech jsem byla ráda. Bolelo mě asi všechno, ale to si moc nepamatuju, protože jsem byla z těch horeček dost mimo.

8.2.2019 v 14:45 | Karma: 41,34 | Přečteno: 4493x | Diskuse| Společnost

Zuzana Hubenakova

Mechanismus automechanismu

Osmého dne, když měl Bůh hotovo, zamyslel se, jak by okořenil prostému lidu život. I stvořil ke své škodolibé potěše ruličky alobalu, které nejdou odmotávat, izolepu, u které nelze najít konec a papírové kapesníky.

14.1.2019 v 11:40 | Karma: 26,79 | Přečteno: 1265x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Vedení TOP 09 bude rozhodovat o novém ministrovi, může to být Tuleja

30. dubna 2024  6:02

Vedení TOP 09 bude v úterý od rána rozhodovat o kandidátovi na post ministra pro vědu, výzkum a...

PŘEHLEDNĚ: Podívejte se, jaké změny v důchodech české občany čekají

30. dubna 2024

Exkluzivně Zvyšování důchodového věku nad 65 let podle prodlužování života, snižování výpočtu nových důchodů,...

„Pučista si ji nezaslouží.“ Bidenův tým vymýšlí, jak zrušit debatu s Trumpem

30. dubna 2024

Premium Koho by před časem napadlo, že když prezident USA připustí, že se snad i zúčastní debaty se...

Bude mít kdo jezdit pro pacienty? Chybí stovky záchranářů, mladé práce neláká

30. dubna 2024

Premium Posádky sanitek stárnou, průměrný věk zdravotnických záchranářů se pohybuje nad 50 lety....

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 168
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4401x
Semestra věd lecjakých a členka vědeckého sdružení Pako.

Autorka knih Vstupte bez klepání, Postřehy teplákové bohyně, spoluautorka Deníčku moderního páru, který vznikl ve spolupráci s Dominikem Landsmanem a nově knihy Žena na tahu.

Dobré a tajné zprávy mi můžete zaslat na e-mail: hubenakova.blog@centrum.cz, případně se stavte na facebookovou stánku Vstupte bez klepání.

Seznam rubrik